Nezávislý finanční poradce

Jednou jsem slyšel přednášku zkušeného mediálního experta na téma nezávislost médií. Říkal na ní jednu velkou pravdu: „Pokud vám někdo bude tvrdit o nějakém médiu, že je nezávislé, vždy se ptejte, na kom je nezávislé.“

Ptáme-li se tedy, kdo je to nezávislý poradce, měli bychom se ptát, na kom by takový poradce měl být nezávislý, aby dostál svému názvu. Nezávislým finančním poradcem se označuje zprostředkovatel finančních nástrojů, který není nijak závislý na jejich dodavatelích, respektive na výši provizí od jednotlivých dodavatelů. Velmi jednoduše totiž můžete narazit na zprostředkovatele v kterémkoliv oboru, jehož nabídka je nejvíce závislá právě na odměnách dodavatelů za zprostředkování prodeje. Nemusíme zůstat jen u financí. Úplně nejjednodušším příkladem jsou maloobchodní řetězce. Zde platí jednoduché pravidlo. Chcete, aby řetězec přednostně nabízel vaše zboží svým klientům? Dávejte mu vyšší marže. Pokud půjdete do řetězce kupovat například rýži, věřte tomu, že ta značka, která je v regálu ve výšce očí, pravděpodobně zaplatila za to, aby zrovna na tomto lepším místě byla.

Nezávislý finanční poradce by měl být schopen prohlásit, že jeho provize za zprostředkování jednoho typu finančního produktu jsou stejné od kteréhokoliv dodavatele. Navíc, pokud za ním přijde klient a řekne, že je mu značka XY z jakýchkoliv důvodů nesympatická nebo s ní nemá dobrou zkušenost, nemá dobrý a nezávislý poradce díky rovnému přístupu k dodavatelům sebemenší důvod ji ze seznamu oslovených společností vyškrtnout. Práce finančního poradce a hlavní přidaná hodnota pro klienta spočívá v nalezení výhodných nabídek na trhu, jejich představení a vysvětlení pojmů, na jejichž základě se klient pro daný produkt svobodně rozhoduje. Já se těchto zásad držím a výsledky mé práce jsou toho, jak doufám, dobrým důkazem.

Jak by měla ideálně s nezávislým finančním poradcem probíhat spolupráce? Nikdo vám nemůže dobře poradit, jestliže nezjistí vaše potřeby. Pokud vám váš finanční poradce přinese nabídky už na první schůzku, je to přinejmenším podezřelé. Bez „vstupní prohlídky“, použijeme-li lékařskou terminologii, není možné správně určit diagnózu, natož předepsat léky. První schůzka s finančním poradcem proto musí být zaměřena na detailní analýzu finanční situace a potřeb klienta. Nelze například navrhovat životní pojištění jen podle toho, kolik chce klient měsíčně platit, naopak je spíše nutné vzít v úvahu, jaké ztráty mu hrozí v případě pojistné události. Dle pečlivosti poradce na první schůzce lze poznat mnohé a na jejím základě si lze udělat vlastní názor na osobní i odborné znalosti onoho zprostředkovatele.

Teprve na druhé schůzce byste měli dostat konkrétní návrhy řešení vašeho požadavku a nabídky od alespoň dvou a více institucí. V případě, že se rozhodnete uzavřít smlouvu po druhé schůzce, neměla by tím práce finančního poradce končit. Například povinné ručení, které bylo v jednom roce výhodné, nemusí být při obnovení smlouvy už tolik zajímavé. Správný poradce by měl před obdobím výročí takové smlouvy přijít s aktuálními možnostmi (sám, aniž byste mu museli volat). To samé platí také například v období, kdy se blíží fixace hypotečního úvěru.

Zkrátka kvalitní, nezávislý finanční poradce nikdy nespí.