Než si to srovnáte na webu, srovnejte si to v hlavě

Móda internetových srovnávačů se stala diktujícím trendem u mnoha produktů a ne jinak je tomu na trhu s pojištěním. Je dobré či špatné využívat internetové srovnávače a proč? Na to se pokusím odpovědět v následujícím článku.

Je tomu asi tak pět let, co jsem četl rozhovor s šéfem jednoho německého maloobchodního řetězce, jehož české pobočky nabízely méně kvalitní zboží než v Německu. Na dotaz redaktora, proč tomu tak je, mu bylo odpovězeno něco v tom smyslu, že Češi jsou velmi citliví na cenu zboží a slovo sleva stále hraje velkou roli v jejich nákupním rozhodování. Jenže, jak víme, nejlevnější salám, neobsahuje zrovna nejvíce masa a ryba ve slevě prostě smrdí v obou slova smyslech. Jak je to tedy s pojištěním a srovnávači pojištěním?

Nejlevnější neznamená nejlepší

Často vídám reklamu na „Nejlevnější povinné ručení“. A hned mě napadají dvě základní otázky: 1. Jaký je pojistný limit takového ručení? 2. Jak se bude chovat pojišťovna při vyplácení pojistného. Na první otázku si mohu zřejmě odpovědět rovnou. Limit pojištění bude ten základní. Jenže ruku na srdce, když způsobíte hromadnou dopravní nehodu, základní limit 35 milionů korun vám vůbec nemusí stačit. Abychom odpověděli na druhou otázku, je třeba se zeptat, jaký je zájem pojišťovny.

Každý jedná ve svém vlastním zájmu

Co myslíte, jaké jsou hlavní zájmy pojišťovny? Je to jednoduché, přece maximalizace zisku a udržení svého dobrého jména. Proč pojišťovna platí schopné likvidátory pojistných událostí? Protože chce tyto své zájmy chránit. V zájmu pojišťovny není za každou pojistnou událost vyplácet pojistné plnění v plném rozsahu. Naopak výplatu každé pojistky pečlivě zkoumá a zvažuje, protože pojistných podvodů každoročně přibývá. Jaký je hlavní zájem internetového srovnávače? Hlavním zájmem je zprostředkovat obchod. Samotnou likvidaci pojistky už pak zpravidla nijak konkrétně neřeší. Navíc se zástupcem internetového srovnávače se nikdy fyzicky nepotkáte. Oproti tomu hlavním zájmem nezávislého finančního poradce je dlouhodobý vztah s klientem, neboť pouze ten mu může zajistit dlouhodobou úspěšnost jeho podnikání. Zájmy klienta upřednostňuje před zájmy pojišťovny.

Druhá strana mince

Internetové srovnávače však pro klienta mohou udělat také mnoho dobrého. Poskytnou základní přehled o konkurenci, monitorují novinky na trhu a můžete si jejich prostřednictvím zajistit konkurenční nabídky, s nimiž pak může váš finanční poradce nakládat při vyjednávání podmínek (především u složitějších pojistek) například u stávající pojišťovny. Než však uzavřete jakoukoliv pojistku přes srovnávač, velmi pečlivě si prostudujte pojistné podmínky a v případě, že vám cokoliv nebude jasného, kontaktujte napřímo pojišťovnu nebo ještě lépe svého finančního poradce.